Vol. 85 No. 1 (2025): Abai Kazakh National Pedagogical University Bulletin scientific journal
Published:
March 2025
Full Issue
HISTORY AND MODERN METHODOLOGY OF PEDAGOGICAL SCIENCE, EDUCATION AND NATIONAL ED
THEORETICAL JUSTIFICATION AND STRUCTURE OF THE DIRECTOR-LEADER MODEL IN THE NEW FORMATION
5-16
STANDARDIZATION MECHANISM FOR TEACHERS' CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT
17-27
ANALYSIS OF THE ATTITUDE OF TEACHERS OF SECONDARY SCHOOLS TO THE IMPLEMENTATION OF INCLUSIVE EDUCATION
27-35
SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: APPLICATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN CAREER COUNSELLING
35-43
Graduate and Postgraduate Education: challenges, innovations and perspectives
THE METAVERSE AND CURRENT PROBLEMS OF HIGHER EDUCATION IN A REGIONAL UNIVERSITY
32-75
THE EXPERIENCE OF BUILDING A COLLABORATIVE SPACE IN THE ORGANIZATION OF PEDAGOGICAL EDUCATION KAZNU AND PFUR
76-87
INTRODUCTION OF THE PRINCIPLES OF REGGIO PEDAGOGY INTO THE EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL PRACTICE OF UNIVERSITIES
87-94
CONCEPTUAL FOUNDATIONS OF STUDENTS' SOCIAL-PSYCHOLOGICAL WELL-BEING BASED ON VOLUNTEER ACTIVITIES
95-102
DIDACTIC CONDITIONS FOR DIGITAL LEARNING OF THE CONTENT OF THE DISCIPLINE AND PRACTICAL WORK FROM THE CHEMISTRY COURSE
103-114
EMPIRICAL RESEARCH IN THE FORMATION OF PEDAGOGICAL IMPROVISATIONAL ABILITIES OF FUTURE SPECIALISTS
115-130
THE STRUCTURAL AND SUBSTANTIVE NATURE OF THE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS BASED ON CONSISTENCY
130-143
MODELING OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY EDUCATION TEACHERS BASED ON ART TECHNOLOGIES
143-156
В статье подготовлена методика развития цифровых навыков учащихся будущих педагогов начальных классов. В первую очередь рассматриваются теоретические аспекты понятий цифровой навык, цифровая грамотность. Роль будущего педагога начального образования характеризуется в видах работы: фасилитатор, модератор, помощник, наставник, ментор, тьютор, игровой педагог, стартап-наставник, смарт-педагог, онлайн-платформер. Такая грамотность в эпоху цифровых технологий имеет универсальное универсальное значение, она необходима всем членам общества и является важной составляющей информационной культуры человека. Понятие цифрового навыка частично уточняется авторами, опирающимися на международные исследования. В эмпирическом разделе в эскперименте определения приняли участие 72 респондента контрольной группы и 72 респондента экспериментальной группы, в общей сложности 144 студента, результаты которых анализируются в количественных и процентных показателях. По констатирующему эксперименту был проведен авторский опрос будущих педагогов начальных классов на определение уровня понимания, связанного с цифровыми навыками. Результаты анкетирования отражались в графиках, гистограммах. Также в статье подготовлена методика развития цифровых навыков учащихся будущих педагогов начальных классов. В эксперименте по формированию дается содержание элективного курса «Развитие цифровых навыков младших школьников» и учебно-тематический план данной методики.
157-167
Methodological culture WAYS TO FORM A METHODOLOGICAL CULTURE OF TEACHERS OF PRIMARY EDUCATION IN POSTGRADUATE EDUCATION
167-176
THE POTENTIAL OF FUTURE TEACHERS OF PRESCHOOL ORGANIZATIONS TO DESIGN A SUBJECT-DEVELOPING ENVIRONMENT
176-187
SOCIAL VOLUNTEER SERVICES ARE A TOOL FOR FORMING A TOLERANT ATTITUDE OF FUTURE SPECIALISTS
187-201
LINGUODIDACTIC COMPETENCE IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF FOREIGN LANGUAGE TEACHERS: STRUCTURE AND COMPONENTS
202-210
FORMATION OF DIGITAL COMPETENCIES IN FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS USING TECHNOLOGIES OF INTERNET OF THINGS
210-218
THE IMPORTANCE OF IMPROVING THE DIGITAL ETIQUETTE OF FUTURE TEACHER-PSYCHOLOGISTS
218-227
Secondary and Post-Secondary Education: Issues of Education and Upbringing
EXPERIENCE OF TEACHING CREATIVE WRITING IN SECONDARY SCHOOL: ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PRACTICES
255-261
FORMING NATIONAL VALUES THROUGH TEACHING FOLKLORE WORKS TO SECONDARY SCHOOL STUDENTS
262-270
EFFECTIVE METHODS OF INCREASING THE ENVIRONMENTAL FUNCTIONAL LITERACY OF STUDENTS
270-280
INFLUENCE OF LEARNING AND TEACHING STYLE ON STUDENTS' ACADEMIC PERFORMANCE
DENVER II AND OTHER DEVELOPMENTAL SCREENING TESTS' SIGNIFICANCE IN ASSESSING CHILD DEVELOPMENT
320-331
FORMATION OF MEDIALITERACY OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN IN THE CONTEXT OF MEDIAEDUCATION
331-344
A FUNCTIONAL MODEL FOR THE FORMATION OF UNIVERSAL LEARNING ACTIVITIES OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS THROUGH DIFFERENTIATED LEARNING
345-357
DEVELOPMENT OF COGNITIVE ACTIVITY OF PRESCHOOL CHILDREN BASED ON VISUAL AND CRITICAL THINKING
357-367
PROBLEMS OF PRE-VOCATIONAL TRAINING FOR SCHOOL STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES
376-387